شناسایی سبک‌های کاری (Work Styles)

سبک های کاری ویژگی‌های شخصی هستند که می‌توانند بر کارایی یک فرد در انجام وظایف شغلی او تأثیر بگذارد. آزمون سبک های کاری، یکی از مجموعه آزمون‌های مورد استفاده در سیستم سنجش سازگاری شغلی پروفایل‌سنتر بر مبنای مدل O*NET است که به شناسایی سبک کاری یک فرد می‌پردازد.

سبک‌های کاری دربرگیرنده مجموعه‌ای از صفات شخصیتی و درونی است که با شناسایی آن‌ها در فرد و مقایسه آن‌ها با ویژگی‌های فرد مناسب در طبقه‌بندی مشاغل O*NET، می‌توان به میزان همپوشانی هر شغل با فرد ازلحاظ سبک‌های کاری دست پیدا کرد.

به‌منظور طراحی و توسعه داده‌های مربوط به سبک‌های کاری مناسب برای هر شغل، نتایج علمی مربوط به پنج طبقه‌بندی مهم و برجسته در خصوص ویژگی‌های شخصیتی متناسب با ساختارهای مربوط به کار مورد بررسی قرار گرفته است:

  1. مدل پنج عاملی شخصیت و کارایی شغلی (Five-Factor Model of personality and Performance in Jobs) ارائه‌شده توسط Barrick & Mount, 1991 و Goldberg, 1990
  2. نظریه صفات شخصیت هوگان (هوگان و هوگان، ۱۹۹۲)
  3. ارزیابی تجارب سابقه و زندگی در پروژه A در ارتش آمریکا (Hough)
  4. پرسشنامه شخصیت شغلی (Saville & Holdsworth, 1990)
  5. پرسشنامه تجزیه‌وتحلیل کار Guion (1992) طراحی‌شده برای اندازه‌گیری نیازهای شخصیتی در مشاغل

علاوه بر این‌ها، نتایج پژوهش‌های همبستگی و تحلیل عوامل مؤثر بر ساختارهای شخصیتی (McCrae & Costa, 1987) نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

دسته‌بندی سبک‌های کاری متنج از پژوهش‌های فوق در قالب یک طبقه‌بندی شامل ۷ دسته اصلی و ۱۶ دسته زیرمجموعه ارائه شده است که در ادامه این مطلب قابل مشاهده است.

کاربردهای شناسایی سبکِ کار (Work Styles)

برای این مدل حداقل ۳ کاربرد را می‌توان در نظر گرفت:

  1. انتخاب کارکنان بر مبنای اطلاعات مربوط به سبک کار با در نظر گرفتن الزامات مربوط به شغل موردنظر، به‌نحوی‌که کارجویان با توان بالقوه بالاتر برای عملکردهای شغل موردنظر را شناسایی کرد
  2. استفاده از اطلاعات سبک کار برای ارائه مشاوره‌های هدایت شغلی به مراجعه‌کنندگان (توسط مشاوران)
  3. شناسایی مشاغل مناسب برای کارجو توسط خود فرد

معرفی سبک های کاری

دسته‌بندی سبک‌های کاری در مدل O*NET به شرح زیر است:

سبک کاری

صفت رفتاری

توصیف صفت

نتیجه‌گرایی

Achievement Orientation

تلاشگر

تعریف اهداف قابل‌دسترسی برای به چالش کشیدن فرد و تلاش او برای انجام وظایف

کوشا و پیگیر

پافشاری، سماجت و ایستادگی در مواجهه با موانع

پیش‌قدم (مبتکر)

تمایل به بر عهده گرفتن مسئولیت‌ها و چالش

تأثیرگذاری اجتماعی

Social Influence

رهبر

تمایل به مدیریت، بر عهده گرفتن مسئولیت‌ها، ارائه نظرات و هدایت دیگران

گرایش به ارتباطات اجتماعی

Interpersonal Orientation

نوع‌دوست

حساسیت نسبت به نیازها و احساسات دیگران و درک و همراهی متقابل در محیط

همراه و یاری‌گر

مهربانی، خوش‌اخلاقی و حس همکاری با دیگران در محیط کار

گروه‌محور

ترجیح دادن کار گروهی (بر کار فردی) و ارتباط شخصی با دیگران در محیط کار

قدرت تطابق

Adjustment

سازگار و انعطاف‌پذیر

شغل نیاز به پذیرش انواع تغییر (مثبت یا منفی) و تنوع در حد قابل‌توجه در محیط کار دارد.

خویشتن‌دار

حفظ آرامش، کنترل احساسات، کنترل خشم، و اجتناب از رفتار تهاجمی، حتی در شرایط بسیار دشوار

مقاوم

انتقادپذیری، تحمل فشار و برخورد مؤثر و توأم با آرامش در شرایط استرس بالا

وظیفه‌گرایی

Conscientiousness

جزئی‌نگر

توجه هم‌زمان به جزئیات و کلیات به‌منظور تکمیل وظایف

قابل‌اتکاء

قابلیت اعتماد به افراد، مسئولیت‌پذیری، قابل‌اتکا بودن و پایبندی به تعهدات

پایبند به اصول

راست‌گویی و صداقت کامل و پایبندی به اصول اخلاقی

استقلال‌طلبی

Independence

مستقل

قدرت تصمیم‌گیری برای انجام مستقل کارها، هدایت دیگران بدون (یا با حداقل) نظارت، و اتکا به خود برای انجام فعالیت‌ها

هوشمندی عملیاتی

Practical Intelligence

متفکر و تحلیل‌گر

تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و استفاده از منطق برای رسیدگی به مسائل و مشکلات مربوط

نوآور

خلاقیت و فکر باز برای پروراندن ایده‌های جدید و پاسخ به مشکلات مربوط

رفرنس تعاریف: Borman, Kubisiak, Schneider (1999)

0 0 رأی
امتیاز این مطلب
guest

0 نظر و دیدگاه
بازخورد (Feedback)های اینلاین
مشاهده همه نظرات